Nezařazené · 23. 7. 2022

Ocelové trubky neodmyslitelně patří k našemu životu

Trubky a potrubí – zdánlivě malicherné předměty, které považujeme za něco, co zrovna není předmětem zájmu naší pozornosti. Bez nich by však náš současný život vypadal úplně jinak.

Teplovodní rozvody

V České republice jsou přibližně čtyři miliony obyvatel závislé na dodávce tepla z centrálních kotelen. Jsou to převážně sídliště bytových domů, s panelovým či zděným jádrem, kam je teplo dopravováno potrubím z šedé či tvárné litiny nebo z oceli. Možná, že se právě vám někdy přihodilo, že byla do vašeho domu přerušena dodávka tepla z toho důvodu, že bylo potrubí vlivem mrazu nebo kvůli mechanické závadě proraženo, v té chvíli si teprve uvědomíme, jak důležitou součást hrají v našem životě ocelové trubky, i když je zrovna nemáme před očima.

venkovní potrubí

Ocelové trubky pro dálkové rozvody tepla je vedeno převážně pod zemí, ovšem některé teplárenské rozvody se realizují i nadzemní cestou. Jsou to například rozvody horké páry pro průmyslové využití a opět tu hrají svou roli bezešvé trubky.

Nadzemních potrubí si obvykle příliš nevšímáme, protože nám vstupují do cesty jen výjimečně. Obvykle je to v blízkosti průmyslových staveb, např. pokud vede potrubí nad silnicí, tažené samostatně nebo jako součást lávky pro pěší či silničního nebo železničního mostu, a potrubí si také mohou dobře všímat vodáci, kteří při plavbě po řekách na některých místech potrubí míjí, když je opět součástí mostů a lávek, anebo je pokládáno pouze účelově.

trubky a armatury

Vodovodní potrubí

Když doma otočíte pákovou baterií nebo vodovodním kohoutkem a začne téct voda, připadá vám to jako samozřejmost. Je naprosto běžné natočit vodu do hrnce a začít vařit polévku, anebo vstoupit do sprchového koutu a provést hygienickou očistu těla. A teď si představte, kdybyste museli vodu neustále odněkud nosit ve vědrech či kyblících, kolik času a energie by vám to zabralo.

Nebýt existence litinových a ocelových trubek, neznali bychom vodovod a s velkou pravděpodobností bychom stále chodili pěšky nebo se vozili v koňských povozech a automobilový průmysl by vůbec neexistoval.